Wycieczka do Wysowej

Pod koniec maja pojechałem na wycieczkę klasową do Wysowej Zdroju (Beskid Sądecki).

Ptakowo ciekawie, choć mogło być lepiej. Mogłem dopisać kilka gatunków (na które liczyłem) do listy tegorocznej, a jeden nawet do życiowej.

Pierwszego dnia, po drodze zwiedziliśmy skamieniałe miasto obok Ciężkowic. Po przyjeździe do ośrodka wypoczynkowego w Wysowej, składającego się z kilku polan, usłyszałem pierwszy wyczekiwany gatunek – pliszkę górską. Kręciła się ona i śpiewała obok domków letniskowych przez cały nasz pobyt. Trzeciego dnia, rano, udało się ją nagrać. W ostatniej chwili, bo za chwilę drzwi od domków rozwarły się i nasza polanka zawrzała.

Pliszka górska (Motacilla Cinerea)

Wyrzucam sobie, że nie wstałem o czwartej nad ranem. To prawda: poza śpiworem było zimno, ale można było się poświęcić dla ciekawego nagrania. Byłaby dłuższa pliszka, ale i piękny koncert innych ptaków, śpiewających tu jakby bardziej intensywnie.

W pierwszy dzień po południu weszliśmy jeszcze na pobliską górę Jawor, w drodze na którą można było przez chwilę obserwować orlika krzykliwego. Niewiele jednak osób zwróciło na niego uwagę.

Widok na Tatry

Drugiego dnia wjechaliśmy gondolą na Jaworzynę (1114 m n.p.m.) z obawy przed pogodą i błotnistymi szlakami. Zeszliśmy jednak pieszo (11-punktowym szlakiem). Na nim usłyszałem dwa mysikróliki, zniczka, pleszkę, czy muchołówkę żałobną (na którą liczyłem i nie zawiodłem się). Brakowało strzyżyka, małej muchołówki i czegoś nowego.

Ostoja głuszca

Znajdowaliśmy się na terenie Popradzkiego Parku Krajobrazowego, na którym znajduje się m.in. ostoja głuszca, o czym informowała tablica. Ponadto na terenie tego parku ostoję swą znajdują cietrzew i jarząbek, a także puchacz, orlik krzykliwy, czy bocian czarny.

Na szczycie Jaworzyny mieliśmy wielką chmurę nad głowami, a na szlaku znacznie się rozpogodziło, dzięki czemu widać było w oddali Tatry. Ogólnie, pogoda podczas prawie całego pobytu dopisała, w przeciwieństwie do Podkarpacia, z którego wyjechaliśmy i reszty Polski wschodniej.

Nisko

Drogowskaz na Nisko?

Wycieczkę z liceum w Nisku zaciekawiła tablica:

Wieczorem wybrałem się z kolegą i dwoma panami nauczycielami nad pobliski mały staw w celu „złapania” polskiej sieci telefonicznej (tuż obok Słowacja), ale również z nadzieją spotkania bobrów. Były one widziane tu poprzedniego dnia. I wypłynęły. Trzy boberki można było obserwować z odległości ok. 8 m. Zabawnie wskakiwały do wody, powodując plusk i, co ciekawe, podążały za światłem latarki, biorąc go być może za księżyc.

Pluszcz się pluszcze

W trzeci dzień odwiedziliśmy Krynicę, która właściwie atrakcji jest pozbawiona. Chyba, że ktoś rozgląda się za ptakami. U podnóża Góry Parkowej usłyszałem kolejną „spodziewaną” – muchołówkę małą oraz krótkie, ostre, jakby wodnikowe dźwięki życiówki – biało-czarnego pluszcza, który był już niespodziewany. Zdziwiła mnie jego obecność w tym miejscu. Parka kąpała się w potoku obok mostu, jeden był również przy fontannie.

Muchołówka mała (Ficedula Parva) – w tle niestety słychać Krynicę. Ptak ten posiada najdłuższą i najbardziej skomplikowaną (trzyczęściową) zwrotkę spośród wszystkich muchołówek: kilka cichych, krótkich pisków, po których następuje już głośna seria jednolitych i skaczących „w te i we wte” sylab, które następnie lekko opadają.

Piosenka muchołówki białoszyjej (Ficedula Albicollis) to kilka podobnych do siebie sylab o różnej tonacji. Ptak wyśpiewuje je w długich odstępach czasu, które może wypełniać głośniejszymi, niż u swojego mniejszego kuzyna piszczącymi dźwiękami.

Piosenka muchołówki żałobnej (Ficedula Hypoleuca)to seria niskich i wysokich dźwięków z końcem o zgrzytliwym charakterze lub zapożyczeniem od innego gatunku.

Ostatnia, Muchołówka szara (Muscicapa Striata) posiada śpiew złożony jedynie z niemal identycznych piśnięć.

Nagrania muchołówki białoszyjej i szarej z powodu braku w mojej kolekcji pochodzą z płyty „Jaki to Ptak”.

Chyba trochę namieszałem w głowach, ale myślę, że nagrania pomogą.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.